Dlouho očekávaný článek je konečně tady. Je o našem měsíčním putování po cejlonském ostrově v Indickém oceánu, na které jsme tentokrát vyrazili s mamkou sami.

Po příletu do Colomba nás překvapilo letiště. Věřili byste, že místo suvenýrů či občerstvení tam prodávali pračky a ledničky? Jakmile jsme se konečně dostali ven, tak kromě vlny vedra, se na nás vrhla i vlna tuk-tukářů, řidičů a prodavačů. My jsme ale od letiště udělali pár kroků dál a stopli si tuk-tuk přímo na cestě, což znamenalo samozřejmě mnohem levnější cenu.

Odjeli jsme se aklimatizovat do Negomba, kde jsme kromě Indického oceánu ochutnali i různé srílanské specialitky a nejednou si díky nim málem propálili i trávicí trakt 🙂 Ze zajímavostí tohoto města jsme si nenechali ujít tržnici, kostely, chrámy či rybí trhy.

Po pár dnech jsme se přesunuli do Kandy, kam jsme se vydali vlakem II. třídy. Cestu jsme si vážně užili. Za jízdy jsme seděli občas i v otevřených dveřích a kochali se nádhernou přírodou.

Ubytovali jsme se u velkého jezera Bogambara. Po zabydlení se jsme se vydali prozkoumat město. Cestou jsme narazili na tlupu makaků, kteří nás zavedli až ke Kulturnímu centru, kde jsme se zastavili na představení srílanských tradičních tanců. V Kandy jsme zůstali na 5 dní a nenechali jsme si ujít tyto místní a nedaleké zajímavosti: místní trhy, chrám Buddhova zubu, kde se nachází zub od pradávného Buddhy, chrám Bahirawakanda, což byla vlastně socha obrovského Buddhy s ochozem a výhledem na celé město, botanickou zahradu v Peradeniyi, sloní sirotčinec a nadaci v Pinnawale, což byl pro mě jeden z nejkrásnějších zážitků (hlavně nadace, kde jsme se se slonem i 40 minut koupali), bylinkovou zahradu v Pinnawale, či původní kmen Veddů v Dambaně, kde jsme dokonce navštívili i místní školu.

Další destinací, do které jsme se na pár dní přesunuli, bylo historické město Polonnaruwa, která byla v 11. – 12. století centrem srílanského království. Na jeho prohlídku jsme vyrazili na kolech a musím říct, že jízdu vlevo jsme docela bravůrně zvládli 🙂 V úmorném vedru jsme se dokonce zajeli vykoupat i do nedalekého jezera, kde nás během chvilky pozorovalo půl města, 2 divocí sloni, 5 psů a 2 krávy 🙂 Navštívili jsme také ruční dřevařskou dílnu, kde jsme shlédli, jak se zpracovává dřevo či míchají přírodní barvy. TOPkou bylo naše soukromé sloní jeep safari v NP Kaudulla.

Z Polonnaruwy jsme odjeli do Sigiriye, kde jsme měli v plánu vylézt na 200 m vysokou Lví skálu. Stoupání nahoru a dolů nám dalo docela zabrat, bylo to přes 12 km. Nevynechali jsme ani nedaleké město Dambullu s jeho nádherným jeskynním chrámem a zlatou stúpou. Musím dodat, že od Kandy nás makakové doprovázeli snad všude a zvlášť v Dambulle byli pěkně drzí!

Po pár dnech jsme zvedli kotvy a přesunuli se opět dál, do Trincomalee. Jeli jsme si na pár dní odpočinout na překrásné pláže u Indického oceánu. Kromě toho jsme si dopřáli i výlet po oceánu za pozorováním delfínů, či šnorchlování na nedalekém ostrově Pigeon, kde jsme viděli i malé žralůčky. Nádhera! Ve městě jsme navštívili i dva největší hinduistické chrámy na Srí Lance.

Další v pořadí bylo královské historické město Anaradaphura, jehož pozůstatky sahají až do 4. století př. n. l. Bylo zde hodně nádherných stúp a k makakům se přidali nově i hulmani 🙂

Po pár dnech jsme se přesunuli dál. Autobusem jsme přijeli zpět do Kandy a odtud vlakem směrem do horského města Ella, na které jsem se už nemohl dočkat. Tady jsme si nenechali ujít návštěvu devíti obloukového mostu či továrnu na zpracování čaje Halpé Tea. Udělali jsme si i výšlap na horu Little Adam’s Peak a to hned dvakrát. Jednou ráno a podruhé na západ slunce. Cestou jsme procházeli čajovými plantážemi a viděli i tamilské sběračky. Navštívili jsme také velké vodopády Ravana, ve kterých jsme se mohli i koupat. Vlezl jsem si přímo pod ledový vodopád. Konečně osvěžení!

Další přesun byl do Tissy, kam jsme jeli kvůli návštěvě NP Yala. Udělali jsme si zde malý výlet na motorce s místním Srílančanem Luisem a navštívili nedaleké jezero či místní chrám. Dokonce mě i učil řídit motorku.

Do NP Yaly jsme vyrazili už ve 4 hodiny ráno. Hlavním cílem tohoto dne bylo vidět medvěda a levharta, což se nám splnilo na 50 %, protože na levharta jsme štěstí neměli.

Po pár dnech jsme zakotvili v Tangalle, kde jsme si opět dopřáli oddych u oceánu. Ale také jsme navštívili chrámy, chlapeckou buddhistickou školu či gejzíry. Zavítali jsme i do Dondry, která se pyšní největším majákem Srí Lanky ležícím zároveň i na jejím nejjižnějším místě.

Další pobřežní město v našem směru bylo Mirissa. Tady jsem se učil surfovat, ale moc mi to nešlo. Tuk-tukem jsme si udělali i výlet do okolních měst – do Kogally, kde jsme pozorovali rybáře na kůlech a do Galle, kde jsme si prohlédli maják a pevnost.

Čas se nám pomalu krátil, ale i tak jej bylo dost na to, abychom se zastavili na dva dny v Bentotě. Zde jsme si udělali výlet na želví farmu, což byl hlavní důvod návštěvy. Chovají zde želvičky od vylíhnutí do pěti let a poté je vypustí zpátky do oceánu. Mohli jsme si je vzít i do rukou. Byly tak roztomilé! Mj. jsme navštívili i chrám, kde se nachází největší sedící Buddha na světě. Má neuvěřitelných 49 metrů. Nenechal jsem si ujít ani jízdu na nafukovacím křesle po jezeře.

Na předposlední den jsme si nechali Colombo. Navštívili jsme několik parků, chrámů, ale také moderní část města či obrovskou mešitu. Poté jsme se přesunuli zpět do Negomba a den a půl jen relaxovali.

Srí Lanku jsme opustili přesně o půl noci. Odvezli jsme si milióny nezapomenutelných zážitků, a kdybych je tady měl všechny rozepsat zabraly by mi celý časopis. Pokud si tedy chcete přečíst celý článek, podívejte se na můj osobní web.

Na webu vychází stejná verze článků jako v časopise. A protože do časopisu by se celý můj článek nevlezl musím jej nějakým způsobem zkrátit. Chcete li si tedy přečíst plnou verzi podívejte se na mé stránky kolemzeme.tode.cz. Kromě plné verze zde také najdete fotogalerii ke každému článku a mnohem více, tak se nezapomeňte podívat.

Ohodnoť příspěvek
HrůzaNelíbí se miJakžtakžLíbí se miVýborný (3 hlas/ů, průměr: 3,67 z 5)